Mottó

Üdvözöllek a konyhámban :D Én nem csinálom Nálad jobban! Én , így csinálom!Ha tetszik oszd meg barátaiddal!
Welcome in my virtual kitchen. If you like , share it, and invite your friends too :) :)

2012. augusztus 26., vasárnap

az aszaló aszaló...

a napon aszalásra a "válasz".... ezer éve koketáltam az aszaló géppel, de valahogy még csak arra se vitt rá a lélek, hogy közelebbről megnézzem.. ezt bevallom férfiasan, azaz nőiesen.. de úgy látszik öregszem, hogy ennyire kedvet kaptam hozzá... no meg kaptam egy falajánlást, hiszen ma már mindenre van gép... a lényeg, hogy elfogadtam az ajánlatot, és "kikölcsönöztem".. Köszönöm Gabinak ezúton, itt is... nem kellett külön bevásárolnom hozzá.. mert úgy jártam, hogy van itthon egy halom dolgom.. a paradicsom elvitte minden más tervem, és gondolatom, amit kitaláltam főzés és miegymás gyanánt...

Gabi volt olyan kedves, kölcsönadott egy aszalógépet.. kereste jó darabig.. hálám ezért.. ha beválik, akkor lesz saját is ;*) az aszalt szilva a gyengém.. de kipróbálom, hogy tudok e csinálni mazsolát is.. és akkor az isten sem ment meg, hogy beszerezzek egy gépet ;-)))
 csak pakolom a tálcákat, finom szilvával.. volt 3 kilóm tegnapról.. hát nem nyers fogyasztásra, hanem aszalóba jutott... ;-) szerintem ez a sors volt előre megírva.. nem nekem, hanem a szilva számára....
 3 kiló szilva csak 4 tálcányit adott.. a rossz idő miatt beköltözött a napon aszalt paradicsom.. és a fele, beugrott az 5. tálcára.. totál üzemmód, legyen kihasználva.. :) :))

és legalább megmutatom, milyen az új adag szárított paradicsom, 48 órát töltve a kinti hőségben... (2 napnyi napot+ egy éjszakát kint a teraszon)
 Kíváncsi leszek az eredményre.. teli tálcákkal, meglátjuk milyen lesz ;-)) 

lefekvés előtt még egy pillantás.... valami történik...

 a másnap, egy más nap...... aszalt szilva virágok ;-) 

8 óra elteltével érdemes átnézni a tálcákat.. és az elkészült darabokat kiszedni, hiszen a szilvák között is akadnak kisebbek- nagyobbak,esetleg levesesebbek.. nem egyforma ütemben aszalódnak ;-) no meg persze össze is mennek- így egy tálcával kevesebb van már.. a kóstolgatáson túl ( nem bírtam ellenállni..) ennyi már meg is marad.... izé.... remélem, hogy megmarad.... legalább estig :D :D :D

 ahogy válogatok, úgy meg is forgatom őket, és összébb is pakoltam, hogy helyet adjanak másoknak is, hiszen ez a próbajárat, mindenfélét ki kell próbálni.
 pár szem epret is elmentenék így télire, kitörpöltem valamit- bár bejönne- a répák naná hogy a házi vegetához ..... nagyon tetszik... :)

 a paradicsomok is adtak egy kis helyet, és kíváncsi vagyok - így két szeletke sárgadinnyét is "beáldoztam" .. na majd meglátjuk ... :D
 a citromos álom.. a citrom héját zöldséghámozóval levágtam, a felesleges keserű fehér belső réteket pedig kis késsel a citromról lefejtettem. fél centis karikákra vágtam, egy igen megélezett késsel, hogy ne nyaszatolás és facsarás legyen a vagdalkozás. Egy barackot 12 felé szeltem, folyamatosan felezve, harmadolva a keletkezett cikkeket... óóóóóóóóóóó, hogy egy darab hiányzik, ha számolod.... hümm,hümm... azt hiszem megettem, vagy csak a gyomromba költözött... mondta volna Micimackó ;-)


na jó.. és egy kicsit játszottam :) 

a tapasztalatokról:

nem állt rendelkezésemre használati útmutató. Minden tapasztalat valóban a gép kipróbálása során keletkezett. Illetve a facebookon a Gyomro-sokk oldalán kapott kommentekből ( a cukorszirupos változatra)
  • elöljáróban, én az aszaláshoz semmit nem áztattam előtte cukorszirupban!Minden gyümölcsben annyi cukor van, amennyi a gyümölcsbe beleérett. Nem azért mert olyan nagyon egészséges szeretnék lenni ( bele lehetne magyarázni), hanem mert így szeretem a gyümölcsöket. DE! ki fogom próbálni a fahéjas gyümölcscukorral ( egy tálkányi gyümölcscukorba elkevert 1 mk. őrölt fahéj) megszórt változatot is.
  • a tálcákról a készterméket folyamatosan ki lehet venni . ez persze nem azt jelenti hogy félóránként nézegetjük. Kb. 2 óránként elegendő ránézni. Ha éjszakára hagyjuk a gépet dolgozni, akkor a hosszú száradási időt igénylő gyümölcsöket tegyük be- egyébként a kész dolgoknak semmi baja nem lesz benne
  • a tálcák két állásúak, azaz lehet benne élire állított szeletekkel is dolgozni, úgy hogy nem érnek össze a tálcák, nem érnek hozzá, a gyümölcsökhöz. ebben az esetben a legalsó tálca fog a legintenzívebben dolgozni, a legfelső lassabban. a légkeverés a tálcák peremén erősebb- ezért a nagyobb, vagy vastagabb szeleteket érdemes a szélekre tenni. Ha laposabbak a szeletek, akkor a tálcák közötti rést - a tálca elforgatásával csökkenthetjük.
  • vannak gyümölcsök amelyek karamelles színt kapnak- hiszen a kb. 50 fokos levegő megdolgoztatja. Ilyen a sárgadinnye, egy kicsit a barack is. De ettől nem kell megijedni, az ízük hihetetlenül finom.


  • a szilvának- bár felezett szilvával dolgoztam, és folyamatosan szedtem ki a kész darabokat, gyakorlatilag kellett a majd 24 óra.
  • meggynek is hosszabb idő kell, hiszen több benne a folyadék. én a magozva, és amennyire lehet nyitott szemekkel dolgoznék.
  • a citromszeletek kb. 8 óra alatt aszalódtak le
  • a barackszeleteknek 4-5 óra kellett
  • a sárgadinnye kb 6 óra alatt készült el
  • az eper szintén vagy 6 órányit száradt- hozzáteszem, hogy a kis teraszomról- balkonládában nevelt eperről beszélünk, ami sosem lett földes ( csüngőeper), így nem kellett megmosni. a szemeket egészben tettem be az aszalóba, és kopogó gyöngyöcskéket szedtem ki belőle
  • a gomba 2 óra alatt tökéletesen megaszalódott (csiperke), az erdei gombáknak ennél egy órányival több kell
  • a szőlőből mazsolakészítésről később tudok írni- az még próbára vár
  • a körte kb. 4 óra alatt lett olyan, amilyennek szeretném
  • az alma vékony szeletei 2 óra alatt tökéletes almachipset adtak
  • a friss paradicsom apró szemeket válasszunk negyedekbe vágva (lehetőleg kevésbé leveses fajtát: datolyaparadicsom, vagy lucullus fajták) 8 óra alatt teljesen megaszalódnak, amiknek a tűző napon 3 napra van szükségük ehhez az eredményhez
  • répák kb 2-3 óra alatt tökéletesen leszáradnak. Bár én csak egy adagot aszaltam le- a többi a napon száradt folyamatosan a nyár során, de a házi vegetához tökéletes adalékot adott. 
  • Zöld fűszerek: 1-2 óra alatt tökéletesen lemorzsolhatóra száradnak, színvesztés nélkül
  • az ehető virágok is hasonlóan leszáríthatóak. Színűkből azonban veszítenek, így azokat, ha a színükre szükség van, inkább tasakban, vagy jégkockában fagyasszuk le.
Télen majd jön a banán, narancs, kiwi, ananász... meg a többiek...


egyelőre ennyi: de igyekszem folyamatosan bővíteni a tapasztalatokat. Neked vannak jó tippjeid, praktikáid az aszalógép folyamatos kihasználására?


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése